onsdag 24 juni 2015

Har du hittat din balans?

Att hitta sin balans? Alltså vi alla är ju olika och kräver olika balans i våran kost. Vissa behöver mer fett och mindre grönsaker och andra mer grönsaker och mindre fett. Men detta är egentligen inte så svårt om man bara VÅGAR testa sig fram hur ens kropp mår och verkligen känna efter. Ökar sötsuget eller sjunker det? Behöver du bara äta två gånger om dagen eller måste du äta mer? Äter du när du är hungrig eller för att man ska äta då? Hur gör du?

Jag har testat alla fastor och halva portioner kalori räknande sätt som går även inom LCHF men det blev bara värre allt. Sötsuget öka från ingenstans. Ville verkligen slå idioten på pressbyrån som var tvungen att baka som där jävla bullarna just när jag skulle gå förbi? Inte tala om Subway men vafan kom igen nu. Att något kan lukta så jävla gott?!

Men nu efter jag börjat med mitt fett igen och inte räknar några kalorier och inte fastar utan dricker min fettkaffe och håller en hög fetthalt på min mat så funkar det ju. Jag skiter ju fullständigt i bullarna på pressbyrån. Varför? Ja logiskt sett så är uträkningen inte så svår. När du är mätt är du inte sugen på något. Fett mättar bättre än något annat. Ju mer fett jag äter ju mindre sug och ju mindre behöver jag äta. Då fettet ger mer energi än exempelvis kolhydrater. Så det håller ju längre energin.

Är fett farligt då? Nej eller ja jo kanske en del om man äter massa kolhydrater och massa fett är ju inte fett eller kolhydrater bra. Men om man kör fettkost och fettdrift så är fett den viktigaste energikällan man har och den får man inte dra ner på. Då tappar man ju allt. Men sen kan man ju testa själv vad och hur mycket man ska äta för optimalt välmående. För det är ju bara du som vet hur DU mår. Ingen annan kan någonsin lägga sig i det.

Sen ska man tänka på att när man byter kost så tar det en stund för kroppen att förstå. Den har säkert levet på "vanlig" kost några år och då tar det en liten stund innan den går över till fettdrift. Det kan ta upp till flera veckor man oftast bara två till tre veckor. Ge det tid för när du väl hittar rätt så kommer du intet ångra dig en sekund att du bytte livsstil. Jag lovar för jag vet ju själv vilken skillnad på måendet det är.

Nu ska jag då minsann umgås lite med vänner och annat löst folk!

Puss och kram på er!
Thess


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar