fredag 24 april 2015

Arg upprörd ledsen och förbannad på samma gång.

Det ni det är då inte så lätt när man ha alla dom känslorna i kroppen om vart annat. Sen även helt slut i kroppen. Så man orkar knappt tänkte. Har varit lite många utmaningar det senaste dagarna men jag har gjort dom och jag vet att jag kommer hänga större delen i min säng nästa vecka. För jag kommer inte orka nå annat.

Åter till varför jag är lite arg, jo idag så skrev lchfingenjoren AKA My en debattartikel i Aftonbladet vilket var helt underbart att läsa då den är grymt bra skriven. Men vad händer jo direkt så ser man i kommentar fälten på Facebook att naturligtvis så ska man inte snacka skit om GBP operation  Men nu undar jag om det är skit det snackas eller om fakta är jobbig att hör? För en av kommentarerna löd att för vissa så kan operationen vara sista utvägen? Om man till exempel fått en knä skada? Men HELT ärligt jag hoppas ni fattar att bara för du inte kan springa längre så kan du fortfarande gå ner i vikt. 90% av viktminskningen är KOST. DU kan gå ner i vikt genom att äta rätt och bara sitta i soffan, Visste ni det? Ja klart man rör sig lite varje dag. Man lär ju gå från sängen till soffan. Men även en rullstolsbunden kan gå ner i vikt med rätt kost utan att anstränga sig speciellt mycket om hen inte vill.



DET HANDLAR OM KOST!!  När ska vi öppna ögonen egentligen? För jag är då inte över smart på något sätt men jag har ju lyckats klura ut detta att fett bränner fett. Men socker blir fett och inte alls lika lätt att bränna bort. Sen behöver absolut inte livet bli tråkigt bara för man utesluter socker i alla dess former. Snarare mer energi och man blir gladare. SOCKERBEROENDE är nog en av dom mest vanliga "sjukdomar/diagnoser" som finns i Sverige eller världen skulle man nog kunna säga. Men tyvärr så ses det inte som en diagnos än. Men jag är inte klar med detta än så jag lovar att jag ska göra mitt allt för att det bli. För jag är en nykter sockerberoende. Mitt socker bestod inte av godis utan gluten Där var mitt socker och sånt jag kunde äta tills det var slut. Då snackar vi inte en bulle utan här köptes muffins dounats och bullar till ett kompani. Då trodde ju kassabiträdet att man skulle ha fika hemma. Det skulle jag inte jag skulle äta dom själv. Jag åt tills det var slut om man inte gick och handla mer. Det är ett sjukbeteende och man gömde sitt ätande för om ingen såg hade det ju inte hänt.



Jag skulle säga att jag vet vart problemet för både barnfetma och vuxenfetman ligger även om massa inte kommer håla med mig nu så skiter jag i det. Det handlar om socker ( alla dess namn) fettskrämsel. När ska vi inse att man inte blir fet av fett och inte heller så söt av socker? Fett är den bästa energikällan men kan få tag i ju. Varför inte bara njuta av den. Varför äta fettfritt nr man kan äta så fett det bara går. Att börja dagen med en Moccafettlatte ( 50 g osaltat smör 2 äggulor 1-2 tsk kakao lite sötning om man vill och 2 krm vaniljpulver mixas med 2 dl kokande vatten smaka av och tillsätt kaffe efter vad du tycker är gott. och där har vi frukost och man är så fettbombad så det finns knappt)

Sen kan man dricka en till om man inte orkar äta lunch eller har bråttom eller bara för det är gott men man kan ju ta till exempel lite kokta ägg och smör och mosa i hop så har man en god och enkel lunch. Ja det går att göra mycket men vi måste sluta vara rädda för fett. Mitt sötsug är inte alls ika jobbigt ju mer fett jag äter.


Det är sockret vi ska vara rädda för. Visste ni att i till exempel cellgifts behandlingar så tillsätts glykos? Viss forskning visa på att socker matar cancer. Är det inte dumt då att ge cancer skiten mer mat? Visste ni att man han efter bara några dagar inte behöver ta insulin längre vid diabetes typ 2 om man äter fett och protein istället för socker och gluten och fibrer och stärkelse.

Visste ni att ibs och laktosintolerans blir nästan symtomfri om man äter fettkost och inte fibrer och socker. Listan är lång och det finns en sida Kostfonden där riktiga forskare forskar om just socker i vår kost om vad det gör och om vi kan göra något åt alla hälsoproblem. Där kan man som till exempel cancerfonden ge månads bidrag till dessa forskare som vill få fram sanningen utan att bli mutade av sockerbolagen eller läkemedelsbolagen.

Ja jag vet att detta är känsliga ämnen men allt handlar om kost och nu har det där jävla livsmedelsverket testa klart sin fettskrämsel kampanj som dom starta för lite dryga 30 år sen Nu är jobbet vårat att städa upp och rätta till det dom lyckades förstöra så fint. Att fetma inte var ett världsproblem för 30 år sen kan inte vara en "slump" att det nu 30 år senare är det? Att så många tappat vikt bara dom uteslutit kolhydraterna (socker gluten stärkelse) ur sin kost och ökat fettet. Inte bara vikt är tappad utan även sjukdomar försvunnit. Bara för man är fet är man inte lat. Man äter felkost och det är fan inte DITT fel utan dom idioter som ger fel kostråd. Deras fel är det.

Sen att istället för att ändra kost på en människa med fetma problem till och med barn ( 13-18 år) rekommenderar man fetma gbp operation istället för ändrad kost. En debatt artikel jag skrev om fetma och barn i vintras Är det så att vi alla måste ändra om i magen och klippa bort och flytta om tarmar för att hålla oss "smala" och fina? Hur kan det bli så fel nu? Detta kom inte över en natt men det börjar synas problemet och jag fattar inte varför inte fler reagerar över att något inte stämmer. Det kan ju inte vara sunt att det rekommenderas operation istället för att fixa till kosten. Alla tål inte socker INGEN TÅL SOCKER. Just för att visa att man behöver inte vara fet för att Socker ska förstöra kroppen. Kolla Martina  hon är fitness tjej och tränar som aldrig förr och har aldrig varit fet men hennes kopp mådde ju inte så bra innan hon bytte kost.

Så det här att byta kost inte är för alla det är bara en jävla ursäkt för att du inte orkar ta tag i ditt liv. Jag kämpar med min vikt och stress över vikt och kosten och ja allt som går att stressa över och kämpa med gör jag. Men jag gick inte ner 130 kilo över en natt. Det kommer ta tid du har ju utsatt din kropp för tyvärr skitmat så långe så då kommer det ta lite tid att komma tillbaka i bra balans och sen är alla kroppar olika och funkar olika och kräver olika mängder. Men jag har detta som man tumregel Ät när du är hungrig och tills du är mätt mycket fett och lagom med protein. Kolhydraterna får man testa sig fram till vilken nivå som man mår bäst av.  Som sagt vi är alla olika.


Sen är det ingen bantningskur detta utan en livsstil och man får ändra om lite. Men tro mig du får ju äta det goda. :) 

Nu ska jag vila och försöka sova då min kropp vill det och jag måste lyssna på den tydligen skit utmattningssyndroms crap. 

En dag i taget men i morgon ska vi mötas upp lite lchf folk och sen gå och supporta Martina som ska signera sina böcker i Sturegallerian. Så ha en underbar kväll och så hörs vi i morgon kväll! 

Puss och kram på er! 

















8 kommentarer:

  1. Du är toppen Tess. Har gillat allt jag läst om dig från första gången jag gjorde det. Själv är eller har aldrig varit överviktig men fick diabetes och började testa LCHF vilket jag aldrig ångrat. Men din "resa" har ju varit otrolig något inte en som jag alls närmelsevis kan förstå. Fortsätt på din väg och fortsätt ge andra lite pepp med gämna mellanrum. Kjam . . .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack snälla snälla! Vad glad jag blir att du gillar min blogg och att du också äter lchf och grattis till din resa!

      Thess

      Radera
  2. Dig skulle jag behöva ha som coach!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer att komma lite längre fram. Gör så att du skickar dina kontaktuppgifter till min mail thess@lchfkostfunkar.se så återkommer jag när det börjar dra igång.
      Thess

      Radera
    2. Det kommer att komma lite längre fram. Gör så att du skickar dina kontaktuppgifter till min mail thess@lchfkostfunkar.se så återkommer jag när det börjar dra igång.
      Thess

      Radera
  3. Meen va bra Du skriver! Har hittat Din blogg via kostdoktorn! Prövar mig fram bland alla LCHF-recept! Lycka till vidare i livet!
    Britten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du!! Ja prova vad som funkar för dig.
      Thess

      Radera
  4. Fasen vad duktig du är! Själv har jag tappat 30 kg på ett år och har väl 50 kvar men för tillfället händer absolut ingenting, står och stampar tyvärr

    SvaraRadera