onsdag 20 maj 2015

Vad triggar dig?

Vi är ju alla mer eller mindre slavar under sockrets järnhand. Mer eller mindre tänker du? Ja vissa är känsligare än andra och vissa vet inte ens om att dom sitter i sockrets järngrepp. Men jag lovar att mer än hälften av befolkningen i landet har något som triggar i gång sötsuget. Det viktiga då är ju att hitta vad som triggar och sen hitta vad som inte triggar.

Jag är ju kraftigt sockerberoende men jag har hittat av som gör att jag kan hålla mig från det där suget som man inte styr över. Det som om man är i affären så köper man den där 85% chokladkakan eller grädden och bären. Eller helt enkelt bakar något gott. Det där som jag inte styr över utan min hjärna styr över. När man går igenom en affär som exempelvis nyligen bakat bullar eller så. Varför kan jag ena dagen bara gå förbi som om dom inte ens fanns och nästa vilja döda någon just för jag vill ha allihop. GE MIG MUFFINS BULLAR OCH DONUTS!!  Sen några dagar senare så går man på samma ställe och man känner inget? Varför? Ja jag tror man måste testa sig fram där för ingen är lika men man får våga testa sig fram. ( ja min "drog" var gluten )

Jag har ju som ni vet testat det mesta det senaste 1,5 åren kan man ju lugnt säga fasta hit och dit och ja kom dit då jag började räkna kcal. Nej jag gick inte ner i vikt. Mycket på grund av den där jävla stressen. Men den tar vi en annan dag. Men nu igen då Jag har ätit halva portioner för att komma ner i kcal antal jag har fastat för att "svälta" sig till ett snabbt resultat. hoppat fram och tillbaka då jag trott att jag över ätit och dessutom inte blir mätt utan jag kan typ äta hur mycket som helst från ingenstans och försöker med att dricka ofantliga mängder vatten för att "stilla hungern". Jag hur ju funderat många gånger på om detta med fettkost kanske bara fungerar en stund och sen får man fortsätta som man  gjorde innan just för att ja kroppen blev väl van? Ja inte vet jag. Men tänk efter nu på vad jag skrivit. Halva portioner, fasta, kcal. Är man någon gång mätt under dessa omständigheter? Svar nej klart man inte är.

Varför går det inte att hålla diet när det är kraftigt underskott av kcal? Ja visst det finns vissa som klara det absolut men det är inte många. Jo för DU ÄR HUNGRIG. Detta är en av dom jobbigaste känslorna man kan ha. Hunger då den fuckar upp hela din hjärna. Det är inte konstigt att donutsen pratar med dig KÖP MIG KÖP MIG. Det är hungern som pratar inget annat. Ibland önskar jag att jag börjat blogga när jag började med denna kosthållning. Just för att kunna med bevis gå tillbaka och se hur jag kände då. Men jag hade inga sötsug. Jag gick i affären helt utan att bry mig i allt jag ätit innan. Första månaderna visst då var det för man var så taggad över att vara pigg. Att orka göra saker.

Men sen så blev jag ju ändå inte triggad. Har en vän som påstår sig inte ( han är socker torsk) vara så sockerberoende. Men ibland så ringer han eller skickar en blid som berättar om vad han råka köpa. Det bästa av allt att i alla bilder så är det en cola zero. Massa gluten sött bullar kladdkaka ja gluten sött och en cola zero. Jag fråga varje gång varför han dricker den och inte vanlig om han nu ändå ska ha en cheat day? För zero drycken spelar då ingen roll i det läget.  ( där åkte vi ur ämnet och skjuts tillbaka.)

Men han lever "sunt" i mångas ögon, han tränar tungt och ska då inte kanske bara leva på fett som jag gör MEN man behöver inte kolhydraterna. Man kan träna tungt ändå. Det fanns ju bodybuildare i början av 1900 talet och dom åt då ingen pasta innan träning eller ris heller. Men Detta är också en annan story. Tillbaka till ämnet. Men man märker ju på att han äter kolhydrater så hans blodsocker faller så det finns bara "socker" i huvudet. Jag var ju likadan så jag vet. Äh något sött snabbt så är man på banan igen. Typ glass godis bulle ja något med väldigt snabb energi i. Men sen föll det ju igen och efter en stund.

Nu sen jag började med äggfastan ( länk kort förklaring )  så kom jag att tänka på det efter några veckor att jag "känner" inte doften längre på nybakade bullar i affären. Jag är inte ett skit sugen på några bakverk. Ja det är ju lite konstigt eller är det verkligen det? Nej egentligen inte. Då jag är mätt och mätt på riktigt och det spelar ingen roll vad man ställer fram om man är mätt så är det inte gott det luktar inte ens gott.
Vi ( jag ) gjorde en test på en sorts glass som blev jättegod men ja den ska finslipas innan jag presenterar den här men det är fortfarande i frysen. För jag är typ mätt hela tiden. Mina dagar består ju av fettkaffe och lite mat på kvällen. Kanske lite ägg på dagen om man är lite sugen. Men annars så klarar man sig ju. Man är mätt. Nu säger jag inte att ALLA upplever det som jag gör det men jag tror många kan få bukt på sitt sockersug om man går tillbaka till det Low carb high fat vi började med. Fettkosten som höll oss mätta.

Kan det vara så att många av oss som "trillar dit" inte äter tillräckligt med fett. Har LCHF sidorna blivit lite fettskrämda? För det bakas hejvilt men man ser inte så mycket fett längre? Tror många gånger att man blir lite "blind" och lätt hamnar i "gamla" fotspår. Jag vet ju att jag gör det titt som tätt. Så det är inget konstigt men vi glömmer ofta av LCHF är. Det är naturlig mat med extra mycket fett för fettet är vår huvudenergikälla, Tyvärr inte massa bakverk annars hade det varit lite för bra för att vara sant. Säger inte att man inte kan men man ser ju i flödet att det pluppar upp väldigt mycket sånt så ja det triggar ju det också. Så summa av detta då?

Jag har testa på mig. Jag ska inte hålla på med 5:2 eller 16:8 fastor eller kcal räknande eller halva portioner utan jag ska äta fett och rätt mycket fett. Det tar ett tag att komma dit då din kropp skriker efter fett för den vill ha energi. Men det kommer och ha tålamod. Men ju mer fett du äter ju mer mätt ät du och ja när man är mätt är man inte sugen. Sen åter igen detta är JAG inte ALLA. Men jag tror många! Men testa DIG fram till din nivå och var ÄRLIG mot dig själv. Jag vet inte hur många gånger under dessa 1.5 år som jag "gömt mig" och ätit grädden bakverket eller chokladen. Men det har hänt även om ingen mer än jag sett det.

Men igen testa dig fram det är ju det coola med att vara människa det är ju att vi inte lika allihop. Men vi är ändå ganska lika. Sen kan ingen säga att du har fel om du testar och du vet hur du känner. För det gäller ju dig inte alla men man kan ju ge förslag på hur man kan göra. Sen är vi olika stora och olika förutsättningar som kräver olika mängder mat. Men FETT MÄTTAR OCH MAN HÅLLER SIG MÄTT LÄNGE.  Detta ät fakta och något jag har provat. :)

Nu ska jag ut och gå en sväng sen njuta av kvällen.

Ni får ha det bäst och hoppas jag kan med mina erfarenheter kanske hjälpa dig lite iallafall. Det är inte farligt att testa olika saker så länge man är ärlig och mår bra mot sig själv.

Puss och kram på er!

Thess








2 kommentarer:

  1. Du har rätt med fett och mättnad. Men det kan kännas tråkigt ibland med mycket fett och inget knaprigt att tugga på. Förra sommaren letade jag upp gamla viktväktarhäften och försökte leva efter dem. Jag fick panik. Blodsockret sjönk och jag höll på att skaka sönder och häva i mig frukt och bröd gav ett fruktansvärt sockersug. Går bara inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan ibland bli lite små tråkigt. Men nu när jag är tillbaka i fettkosten så känner jag inte så mycket för just det. Jag längtar inte efter något krispigt så som chips. Men knaperstekt bacon funkar ju alltid. Hyvla 5-6 skivor ost på en assiett och in i micron i ca 4 min. Låt svalna och ostchips klara.. ;-)

      Tips bara
      Thess

      Radera