lördag 23 maj 2015

Självklart ekologiskt och svenskt eller?

Nu fick jag lite nog faktiskt. Ja jag vet att jag kommer bli halshuggen av många MEN det skiter jag i detta är min åsikt och jag står fast vid den.

Ja klart att du ska äta så naturlig mat det bara går. Rent smör inte margarin svenskt kött ( Bondtös som man är i grunden) Men måste allt vara ekologiskt? Vad händer med den bonden som har ett dåligt odlings år på sin ekologiska bondgård? Grödan växer inte eller djuren blir sjuka och dör för dom får inte ta medicin, Vad händer då? Jo först och främst så tjänar bonden inga pengar. Sen blir vi konsumenter utan mat och skulle det nu bli lite mat så blir ju den svindyr då bonden måste tjäna sina pengar. Hen jobbar ju nästan dygnet runt med detta. Men det hen inte kan sälja blir hen ju inte rik på.

Min filosofi lyder. Klart jag köper så svensk det går att köpa. ( vissa förpackningar med falsk marknadsföring har nu visat sig ute i handeln.)  Men det finns även en ekonomisk gräns. Trotts att jag är ensamstående utan barn så har jag nu speciellt som sjukskriven en ekonomisk gräns. Men klart att jag helst köper Arla smör men om ett annats smörpaket bredvid kostar 5-10 kronor mindre så väljer jag det. Ibland har ju arla extrapris och då HAMSTRAR jag den sorten. För när man inte har obegränsat med pengar så blir maten en ekonomisk fråga.

I mitt fall så köper jag alltid svenskt kött helst på City gross just för att det är fräschast där och ny styckat och ny malet. Men visst önska jag att jag kände en bonde som jag kunde köpa av istället. Lika med grädde ( då kan man ju göra eget smör) ägg och så vidare men nu har jag det inte så och väldigt många med mig och jag vet att det är känsligt detta ämnet men jag förstår att barnfamiljer sjuka och andra "lätt trillar ur" kosthållningen. Ekonomiskt så håller det ju inte. Jag relaterar bara till mig nu jag har inte råd att köpa ekologiskt. Ska jag då inte äta LCHF? Är det bättre då att jag går tillbaka till fettsnåla kosten? Tänk alla äldre som inte har någon direkt hög pension. Hur ska dom ha råd att leva så dom kan hålla sig friska?

Varför ge en människa ångest för den inte har råd med att leva ekologiskt.( ja det är ett evigt tjat om att allt ska vara ekologiskt hela tiden i alla grupper)  Helst skulle man ju odla allt själv och föda upp korna och grisarna själva. Fiska laxen själv och så vidare. NEJ klart inte alla kan ha det så ( hur skulle det se ut i våran lägenhet då? ). Men sluta döm bara för inte alla har råd. Sen tror jag alla mer eller mindre vill äta så ren mat som möjligt. Men finns inte pengarna så finns dom inte hur gör man då? Då är ju min fråga är det bättre att köpa margarin då? Jag ser ju heller att man köper smör från Grants än margarin från milda. Ramlar man över extrapris på ekologiskt smör ja men klart man köper det. Men döm inte DU vet inte hur pengafrågan ser ut.





Sen såg jag nu att jag köpt Finskt smör också men vet inte att jag hört något illa om dom? 
Googla lite och fick fram denna blogg ( länk) . Där såg då det ut som om Finlands jordbruk liknar Sveriges. 

En annan produkt "Vi" LCHFare äter en del av är ju Smetana. Från Arla som är svenskt men kolla vart den är producerad. Ja Finland men den får man inte skäll om man köper och äter? 


Jag har som tumregel att kolla ingredienserna i maten. Inget socker gluten eller stärkelse eller massa e ämnen ska finnas som tillsatser. Ja mitt liv är rätt tråkigt. Men så är det. Just därför jag gör mina köttbullar från grunden mina burgare från grunden. äter inte klara rätter från affären då jag inte vet vad som är i. Gör egen Pulled kött. Detta är ren mat för mig. Så svenskt det går men ibland så kanske smöret kommer från ett annat land men gjord i Sverige. Som ost verkar ju vara en sån grej mjölken är köpt i oftast Danmark eller Tyskland Körs hit och osten görs i Sverige. Men om vår egna mjölk inte räcker till eller blir för dyr och konsumenten inte har råd, vad ska vi göra? Detta är känsligt som fan men jag tycker inte man ska behöva känna sig som en skit för det. Alla har inte råd med ekologiskt och närproducerat men det betyder ju inte att man måste köpa pasta och halvfabrikat?

Sen är det ju så att i både Tyskland och Danmark är LCHF ganska stort men måste dom åka till Sverige då för att få bästa smöret och osten? Sen ja dom har dåliga djurförhållanden men har svårt att tro att varenda bonde behandlar sina djur så? För då förstår jag att inte ens dom vill äta sin mat. Men jag har svårt att tro det, Om man är  exempelvis Tysk och köper tyskt kött så måste det ju vara samma som att vara svensk och köpa svenskt kött? Eller har jag helt fel nu? Så om mjölken kommer från ett annat land för vi inte kan leverera tillräckligt då får det vara så. Smöret är inte mindre gott för det.
Klart jag vill handla svenska vem vill inte men TYVÄRR spelar i dags läge prislappen roll.

Men innan ni dömer tänk på att det inte är alla som har råd att äta ekologiskt men det betyder ju inte att man måste äta massa tillsatser för det? Sen klart man köper så svenskt det går. Men ibland så har man inte råd Mat kostar mycket pengar och jag förstår att man köper annat än svenskt. Jag har testat köpa irländsk köttfärs en gång på Ica Maxi men jag fick slänga den då jag inte kunde äta den. Det gick inte men detta är jag och jag dömer ingen som köper den. Jag har ätit kött från andra länder om någon bjuder på det. Men jag köper det inte själv. Men jag dömer inte.

För mig återigen för mig min åsikt så handlar det om att inte få i sig massa tillsatser utan äta naturligt. Helst närproducerat men alla har inte den förmånen att köpa det eller har råd med det. Man måste se för vad det är. Ja jag är bondtös till gris och spannmåls bönder till föräldrar. Jag har haft den mest underbara barndom man kan önska sig. Uppväxt i en griskätte som lekplats till jag kunde ta mig ut själv :) Det skär i hjärtat när man ser du vissa bönder i andra länder även i vårt land( Väldigt mer sällsynt) behandlar sina djur. Att när man var liten satt innan i kätten hos grisarna och klappa dom små kultingarna. Detta är vad jag önskar alla kunde få uppleva.

Här är jag och min storebror med hos grisarna. När dom matas så ja jag är bondtös så döm mig inte för att bo i Stockholm och inte ha någon koll. 







Nu blir det ut på en kvällspromenad och kolla in solnedgången vid Kannanbadet. 

Puss och kram på er! 

Thess

Glöm inte i morgon bloggar jag på Matkärleks hemsida   Får se  vad ämnet blir denna gång? 












1 kommentar:

  1. Jodå, Finlands jordbruk liknar mkt på Sveriges, så det är nog nästans som svenskt om det är producerat i Finland! :) Jag bor på Åland och köper först och främst Åländskt, sen Finskt eller Svenskt. :) Men jag håller med dig om ekologiskt, jag köper nästan hellre närodlade åländska tomater än ekologiska svenska/finska. Just för att jag tycker att okej, dom åländska närodlade må vara konventionellt odlade MEN dom har inte rest så som dom ekologiska gjort. Och för mig som också är låginkomsttagare och ensam går nog billigare före ekologiskt många gånger. Det beror helt på vad det är, är det något som innehåller "skräp" som råkar vara billigare än ekologiskt så då hoppar jag hellre produkten helt..
    Tack för en bra blogg! :)

    SvaraRadera