fredag 17 april 2015

Ska vi räkna kcal eller inte?

Ja det är du min stora förvirring nu. Ena säger si och andra säger så, men vafan är rätt då? Visst att man sa hitta sin egen balans och att man måste testa sig fram och ibland chocka kroppen med "ätar" dagar och ibland med någon fasta dag. Men hur är det ska man räkna kcal? För detta för mig är en stress har jag då märkt just för man inte vill få i sig för mycket kcal men fett är ju väldigt mycket kcal i men samtidigt mättar det ju väldigt. Min personlige tränare säger att man måste hålla koll på kcal in och ut. Medans man ser på kostdoktorn Anna Halén och andra lchf kostrådgivare att man ska hålla koll på kolhydraterna. Men vad är rätt då? Det går ju tydligen åt mer energi om man inte äter kolhydratrer än om man äter dom då fettet i sig omvandlas till ketos och detta bränner fett. Men visst kan man överäta fett? Eller går inte det? Blir man bara mer mätt då och håller sig längre?

Alla dessa fastor sen? Kör själv en variant av äggfasta och nu även mestadels fläskkött just för det tydligen är bättre för vissa än vad kyckling är och kyckling kan hämma viktminskning ( jag älskar kyckling och över äter nog det rätt bra. ) Men ja detta är ju också något jag läst och inte har en aning om det stämmer eller funkar. Hur vet man vad som är rätt och tänk om min kropp inte vill väga mindre än vad den gör då? Jag vill ju få väck mina "vingar" på sidorna efter operationen sen tajta till benen och rumpan lite armarna dom är som dom är. Men sen är ja typ nöjd. Men inte vet jag om min stress jävlas med mig eller om jag över äter eller bara äter fel. Blir ju helt förvirrad. Nej inte väger jag exakt på grammet men nr jag skriver in i min app mest för att hålla koll på kolhydraterna så visar den ju även kcal och vissa dagar äter man ju inte så mycket just för man inte är hungrig och vissa hur mycket som helst för man är hungrig.

Men jag försöker hålla mig ifrån allt bakande och "söttriggande" som det går just för man över äter detta alla dagar i veckan. Men läste något idag frågan löd; jag är hungrig jämt är det någon mer som är det? Svaren: ät du till du är mätt och när du är hungrig så släpper snart kilona och hungern? Kan detta nu vara en anledning till att så många inte tappar något alls. Även om dom fastar hit och dit. Är det kanske inte helt rätt att fasta hela tiden? Är det så att dom som inte har viktproblem kanske kan fasta för "hälsans" skull medans dom med viktproblem kanske inte ska? Just för stressen du utsätter din kropp för?  Att fasta någon gång tror jag inte är farligt men jag tror inte på jämt. För det måste ju vara och bli en stress för kroppen.

Sen åter igen. Att gå ner i vikt tar tid och ju mindre vikt du har kvar att gå ner ju jobbigare blir det. Men som jag nu som verkligen skiter i vågen men tro mig stressad ändå. Så är det ju bilder som gäller och även kläder som man ser om man gått ner eller inte. Men inte vikten i sig. Nu r det ju "finjusteringen" kvar så att säga. Bli av med vingarna och tajtare lår och rumpa. Sen trivs jag med mitt utseende kanske? ( Nu tänker Monica att jo tjäna hon hittar snart nya mål hopplös) Jag vill inte vara trådsmal det är inte mitt mål och har ALDRIG varit då min kroppsform inte är gjorde för att vara det. Men lite mer tränad kan jag allt vara. Det skadar ingen. :)

Så hur fan gör vi nu då? Vad är rätt och vad är fel? Vem har rätt? Har någon fel? Eller är båda rätt men ändå fel? Ja det finns massa sätt att göra detta på och jag TROR att det handlar om att hitta sin egen balans i vardagen. Naturligtvis inte äta massa skit för det men hitta sin balans i maten. Var mr jag bäst? Våga testa sig fram. Vad händer om jag kör på 50 g kolhydrater om dagen? Vad händer om jag kör på 10 g om dagen? Ska jag kanske äta runt 20 g för att må som bäst? Men vågar man prova sig fram tror jag att man hittar sin balans och då kommer det andra på köpet så att säga. Det tror jag iallafall.

Detta betyder inte att jag lever som jag tror jag har samma jävla hets över allt som du. Hitta nya "genvägar" som funkar en stund och sen skiter dom också sig och tillbaka på ruta noll. Jag är ingen undermänniska som klara allt och kilona bara försvinner och jag mest inte gör något. Nej du Jag kämpar lika hårt som alla andra varje dag mot stress mot kcal och mot kolhydrater. Även jag känner vissa dagar att nej nu skiter jag i detta och trycker i mig en påse bullar och massa gladd och chips och muffins glass och chips och chips.. Men något stoppar mig i dagsläget. Det är att jag numer inte tål det. Struntar du i att fuska på en längre period typ ett år så blir du och din kropp intolerant mot gluten och socker. Det kommer upp om du får i dig det. Så jag kan inte eller vill inte må dåligt så därför äter jag det inte. Men klart jag är sugen precis som du. Jag är ju även jag en människa.




Fixade naglarna igår hos Nails By Sosso  hon är så duktigt. :) In och kolla henne på Facebook och instagram vet ja. Vill även du ha ett så där skitsnyggt armband så är det bara att gå in på good balance och beställa och anger du thereseolofsson i rabattkod fältet får du 10% rabatt på ditt armband. Finns massa färger och olika armband. :) 

Nu ska jag kolla lite mer film för idag var det då tråkigt väder kanske om lusten faller på så blir det en promenad sen men inte nu. För nu regnar det. :) 

Puss och kram på er!

Thess





2 kommentarer:

  1. Jag älskar att räkna kalorier, det har liksom lärt mig så mycket. Det är lätt att "överäta" bara för att det är gott. Nu har jag större koll på hur mkt mat jag ska äta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår vad du menar men den kost jag äter (fettkost) så kan man inte räkna kcal för det blir inte rätt. Då det går åt mer kcal att förbränna fett så ja det blir jättefel då. :)

      Thess

      Radera