torsdag 16 april 2015

Funderar vidare.

Åter till ämnet stress. Har funderat rätt mycket på vad och varför vissa drabbas mer av stress än andra. Jag TROR det har med självkänslan i grund och botten. Jag vet ju bara hur jag är och fungerar och jag vet ju att jag kan från att vakna helt utan stress bli löjligt stressar på 10 sekunder. För mig är det mycket måsten. Men har som sagt mycket tid att fundera på så det gör jag och om man byter ordet måste som är negativt till ska vad händer då? Blir det lika negativt då? Nja nej jag skulle inte tycka det. Det känns som att jag ska tvätta inte måste tvätta. Jag ska gå ner i vikt. Jag måste gå ner i vikt. Den med måste känns jobbig och stressande. Men den med ordet ska är definitivt. Jag ska det inte tidsbestämt men bestämt. Vi har för mycket måsten och måsten gör oss stressade.  Jobbar vi på att förändra livet eller bara stunden?

Jag kämpar varje dag med stress. Då kan vi prata om stress att jag måste gå ner i vikt, städa, diska, laga mat, tvätta, duscha, blogga, instagrama, svara på mail, bli frisk, bli frisk. bli frisk och utmana mig själv i olika situationer till exempel åka in till stan. Alla dessa saker är måsten man sätter upp för sig själv varje dag. Vilket är stress och jag lovar att jag inte är ensam om att ha små vardagliga stress moment. Sen inte tala om jobbet där jag då jobbar med ett högpresterande system. Man måste leverera.

Jag tror att man ska vara mer rak och verkligen säga jag ska gå ner i vikt eller idag ska jag städa eller idag ska jag börja min resa att bli frisk. Inte att jag måste. För måste jag så kommer stress. Ska jag ja då gör man det ju. För man ska är ni med mig?  Detta funkar säkert inte på alla men jag ska testa om det funkar på mig. Tror vi alla kan testa om det funkar att byta ut lite ord i vårat språk om det bli bättre och mindre stress sen välja ut 2-3 saker om dagen du ska göra inte 1000 saker. Då blir dom måsten och det spricker. Sen är det inte alltid kul saker men sånt är ju livet.

Sätt rimliga mål på dagen inte orimliga. Nej gå ner i vikt sker inte över en natt. Där ska man ta beslutet att man ska gå ner i vikt inte måste för andra gör det utan för DU vill det. Många måsten tror jag kommer från att andra gör det och man vill ju vara som alla andra varför inte bara göra det för mig. För mitt välmående. Till exempel Jag ska gå ner i vikt för min skull och mitt välmående. Jag ska ta en promenad för att jag ska må bra.  Inte Jag måste gå ner i vikt för att må bra, Jag måste ta en promenad för att må bra. Är ni med på skillnaden? Försök kvällen innan komma fram till vad morgondagen ska ge. Skriv upp tre saker du SKA göra. Till exempel 1 tvätta 2 städa 3 promenad.

När man vaknar gör man det som är tråkigast först som tvätta och städa sen är det ju bara promenaden kvar du ska göra och den tar man ju en sådan runda som man själv vill gå till exempel i mitt fall så blir det ner till vattnet. Men Du kanske gillar skogen mer och går ut i den. Den plats som ger dig energi dit ska du gå. Var där låt det bli en belöning. Inte straff. Är ni med?

Nu säger inte jag att detta kommer funka men det är väl värt ett försök. För mig så hoppas jag att min stress släpper. På ett eller annat sätt för där ligger min största del till att jag är sjuk. Ju mer måsten ju mindre får jag gjort och ju mer ligger jag i sängen och gör inget. Men är det något jag ska så gör jag det och sen vilar i sängen. Men måsten är kört för mig iallafall. Så låt oss testa om detta kan göra oss mindre stressade med att byta ut lite ord i vardagen.

Sen för vi inte glömma att Du går ner i vikt för Din skull inte för att din granne vill det eller läkare. Utan för DIN skull. Lycka kommer inte med att vara smal heller samma problem som innan sitter kvar i Dig så länge Du inte löser dom. Glöm inte att ditt huvud är den som bestämmer och du bestämmer över dina tankar oftast. Du kan styra över dom. Öva sig fram till vad som funkar. Men något jag vet inte funkar är STRESS jag har testat så det behöver ni inte göra. Men planera lite hur och vad ni ska göra så kommer det nog lösa sig. Sen beslut Du tar ska vara för DIG inte för någon annan. Sen om det tar 3 år att gå ner i vikt låt det göra det. Det är ju för Din skull Du gör det. Inte för någon grupp på Facebook. Testa Dig fram till vad som funkar för dig. För det kanske inte funkar för mig.

För mig så kommer en ska grej vara lagom nu i början ibland kanske två eller tre grejer. Men på min ska lista så är det att gå ner till vattnet som står överst varje dag för det ger mig energi och det gör att jag orkar med att göra saker som att städa eller tvätta eller gå till läkaren eller psykologen.Hitta ditt element. Mitt är vatten. Min roomies är jord. Hon älskar skogen min personlige tränare har eld som element. Det ger en energi vilket man ska ge sin kropp den mår bra av det. Sen släpp måstena och byt dom till ska. 

Glöm inte dig själv du är den viktigaste personen i ditt liv. Glöm inte det. :)


Puss och kram på er! Nu ska jag snart gå ner till vattnet. :)



5 kommentarer:

  1. Så klokt skrivet!
    Lycka till med bytandet av orden. Är helt övertygad om att måste måste bort ur vår vokabulär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag ska iallafall testa. Funkar det inte så har jag ju testat och vet. :-)

      Thess

      Radera
  2. Jag är så avundsjuk på alla som kan ha skåoen fulla av godis och inte äter upp allt. Som har en mättnads-nöjdhet-förnöjdhetsmekanism i livet utan att deppa ihop för att man inte får stressäta allt. Smala människor som hela tideb är i rörelse och gör småsaker utan att jogga livet ur sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet vad du menar. Men försök hitta din balans så kommer det tids nog bli bra lovar det! Thess

      Radera
    2. Vet vad du menar. Men försök hitta din balans så kommer det tids nog bli bra lovar det! Thess

      Radera