lördag 4 april 2015

Men så gott.

önska man kunde skicka över doft ibland. För detta Var ju fantastiskt gott får jag lova att säga.




Helt underbart gott detta och enkelt. Stek på skaven krydda med valfria kryddor. Jag valde lökpulver och pepparmix samt timjan och salt. Stek samman och tillsätt färskost och lite grädde låt det koka ihop och där var det klart. :) 
Till skaven valde jag att steka på lite sparris och champinjoner. Men GUUD så gott. Jag med handen på hjärtat kan lova att visst kan man ibland sakna saker som pommes eller potatismos. Men inte när man får saker som dessa. :) En middag klar på mindre än 20 minuter. Naturligtvis stekte jag allt jag steker i smör. 80% fetthalt. :) 

Den enda nackdelen för mig när det kommer till grytor är att tyvärr så triggas jag av grädde vilket jag verkligen försöker hålla mig i från så mycket det går. Dom flesta mejeriprodukter inte smör och ost men grädde färskost cream fraiche och andra liknande triggar mitt sötsug som aldrig förr. Därför jag försöker hålla mig utan. Mitt liv består mest av protein som kött kyckling och till det kryddsmör och beasås då funkar jag som bäst och är minst sugen på saker. Som till exempel grädde med bär eller mörk choklad eller ja allt jävla sött man kan tänka sig. Men finns det inte hemma så går det inte att äta och äter jag som jag ska så är jag inte sötsugen. Ägg och proteinkälla som kött kyckling och sen smör och beasås. Då mår både jag och min kropp bäst. 

Så vad har man lärt sig av detta då? Jo att "spåra" ur ibland med såser gjorda på mejeriprodukter. Så är det om man heter Thess och har varit galet överviktig ingen tjockis granne där inte utan super fetto. En sån man ser på film från Usa. Då kan man inte "fuska" så mycket. Har man inte dessa problem så är det bara att kör med det man tycker är gott. Sen även om man är kille. För det har lite md sånt att göra också. 

Kollade på Biggest loser finalen idag på reprisen och jag vet vad jag saknar med att göra resan själv. Att gå ner i vikt mentalt för det får dom. Att förstå att man gått ner och vara och framförallt ta stolthet i det man gjort i den resa man gjort och fortfarande gör. Att inte skämmas utan gå rak i ryggen. Att säga tack istället för -Amen jag är inte kar än. Att fatta att jag gått ner för mycket för att det ska bli verkligt. För att gå ner två människor är inte normalt. Men att väga det jag vägde är heller inte normalt. Så jag kan förstå i vissa fall att det är overkligt och att man klarat detta helt själv. Det "enda" jag gjorde var att lägga om kosten. 

Sen vetenskapligt så finns det lite logik i det hela. Vad behöver i för att överleva som människor? 
Vi behöver luft så klart och vatten. Men Sen näring och energi. Vi behöver protein och vi behöver fett. Vi behöver faktiskt inte kolhydrater så som vi äter dom idag. Klart man får i sig dom i grönsaker som broccoli blomkål vitkål och sparris men vi behöver inte mer än så. För fettet är och då blir energikällan och den ger ju 3 gånger så mycket energi som kolhydrater. Det är ju bra för då behöver man inte äta så ofta. Protein matar våra muskler. Och alla har muskler vissa större och vissa mindre med vi har alla muskler. Så dom beståndsdelarna måste vi få i oss annars blir det obalans i kroppen och den ställs på svält och blir undernärd. Men äter man för mycket protein så omvandlas det till socker och blodsockret höjs och detta hämmar viktminskning väldigt. 

Men vill vara i ketos som är det maximala läget att vara i. För till exempel om man gör en gastric by pas så hamnar man i ketos omgående. Då använder kroppen fettet på kroppen som energikälla då det man äter inte är så mycket. Problemet med en operation är att  många får inte i sig alla näringsämnen och på det viset inte mår bra. Sen är det ju inte kanske mänskligt rätt att koppla om tarmarna i kroppen bara för att man ska kunna äta den "nya" kosten? Men det är min åsikt och jag rubbar mig inte där. 


Nej gastric bypas är inget quickfix men jo lite mer än vad kost omläggning är iallafall då man inte vet om 20 år hur deras kroppar mår? Det vet man med kost. För dom senaste 30-35 åren har vi testa att leva på fettsnål kost med mer socker i alla former. Alltså inte bara det vita sockret utan det dolda sockret syftar jag mest på nu. Detta som har hur många ord som helst som vi bara accepterar att det finns i vår mat för den är ju fettsnål och fett ska vara farligt? 

Men är fett farligt? Nej det är det absolut inte om det inte är raffinerat fett eller man äter mycket fett och kolhydrater då är fett farligt. Men annars NEJ! Fett är den bästa energikällan vi har och kan få tag i. Vi måste bara lära om våra kroppar att äta fett igen och använda sig av den energin istället. Japp det kan vara det jobbigaste du gjort. Gå ur socker och allt som är socker. Ralf som var med i prisjägarna på tv3 i veckan berätta ju att socker och kokain har samma påverkan på hjärnan. Det väcker belönings centret i hjärnan. Ja socker är en drog! Inte bara vitt socker nu utan allt det som också är socker. 


Ämnen med fruktos eller fruktos och glukos:

  • Fruktos
  • Fruktsocker (ren fruktos)
  • Socker (50 % fruktos)
  • Sackaros
  • Sirap
  • Maltsirap
  • Lönnsirap
  • Glukos-fruktossirap och fruktos-glukossirap (ungefär samma sak som socker, fruktosandelen ligger vanligtvis kring 40-60 %)
  • Invertsocker (socker löst i vätska)
  • Invertsockersirap (socker löst i vätska)
  • Stärkelsefruktossirap
  • Melass
  • Florsocker

Ämnen med bara glukos:

  • Druvsocker
  • Glukos
  • Maltos
  • Glukossirap
Nu är detta inte alla beteckningar men några av dom. Det finns 57 olika ord för socker och är det inte vitt socker socker så behöver man inte redovisa på samma sätt och bara skriva ut ett ord på förpackningen. Hur ska man veta då? Jag visste inte detta fören jag levt på låg kolhydrats kost i typ 6 månader då börja jag fatta vissa saker och börja läsa på och började inse att det är fan socker i allt nästan och det inte är rena produkter men det finns i dom också. Men i allt finns det socker. Allt och hur jävla lätt är det att veta? Nu har jag läst på väldigt och insett att det är inte så konstigt att jag blev så fet som jag blev. Att vi har en fetmaepidemi i världen som är helt sjuk. 

Men hur ska man veta. Man lyssna ju på vad livsmedelsverket säger och man ska äta som dom säger. Vi ska vara så sjuka att vi behöver medicin så länge som möjligt för att vi ska hålla oss vid liv. Nu krångla jag nog till orden men ja vi ska alltså vara så sjuka så vi behöver medicin lite varje dag för att hålla oss vid liv så länge det går. Så ser läkemedelsbolagen på det. Kolla bara insulin. Om man som läkare var intresserad av att få sin patiens  frisk så snart det går så skulle man säga till dom diabetes sjuka att äta endast fett och protein lite lite grönsaker men absolut inte såna under jord odlade. 

Tror ni man gör det? Nej klart man inte gör man ska äta mest kolhydrater då dom höjer ditt blodsocker och då behöver du insulin. Det är så mycket pengar i detta så klart man gör så. Inget konstigt med det alla vill ju tjäna pengar och leva gott. Men till vilket pris? Det undrar jag. Till vilket pris? 

Nu ska jag försöka fixa lite med håret och sen sova kanske. Inte många timmar i natt. Men kanske i natten som kommer. Vi hörs som vanligt i morgon! 

Puss och kram! 

Thess








 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar