fredag 3 april 2015

Är det värt det?

Igår kolla jag på Prisjägarna på tv3, ett mycket intressant program om fetmaepidemin i Sverige. Detta är naturligtvis jättekänsligt att kalla en tjockis för just tjockis. Detta gjorde dom och dom berätta att varannan svensk i dagsläge är överviktig. Är inte detta skrämmande siffror? Då döpte dom det till tjockis grannen. Ja för vissa ett jobbigt ord absolut och jag är ju tjockis grannen för jag är överviktig. Men samtidigt så rätt för att få upp ögonen för detta problem.  För det är ett problem.

Dom berätta om en tjej som gjort en gastric bypass operation och hon hade gått ner från 125 kilo till 80 nu. Hon enligt mig ska nog ner lite till Men toppen för henne. Men det dom testa var att ena programledaren skulle känna på att gå med 40 kilo extra. Då fyllde dom Coca cola flaskor med vatten. i hennes kök? Var det hennes? Varför i ett program som detta ens ha med coca cola? Pinsamt men det var det nog bara jag som såg. Sen prata dom med en kille som  berätta om socker! Ralf Sundberg Helt underbart att du fick vara med, dock tycker jag att  han fick för liten plats.

Blir så jävla arg och ledsen när man gör reklam för magsäcks operationer även om prislappen var hög så var det ju bättre än att vara sjukskriven och andra utgifter. Men vad fan hände med maten? Varför har vi fått denna fetmaepidemi i Sverige och i världen? ja jag vet att ni inte alla tycker som jag men jag inte bara tror jag vet att det är på grund av socker! Jag skiter i vad ni säger jag tänker skylla detta på socker. Varför? Ja för när vi i början på 80 talet blev varnade för att äta fett för det var farligt för kolesterolet så blev ju väldigt mycket livsmedel fettfria inte bara här utan i stora delar av världen.

Vad tror ni händer om man tar bort fettet i en livsmedelsprodukt som ska vara fet? Jo den smakar skit. Enkelt är ju att jämföra som jag gjorde i förra inlägget. Mellan yoghurts lätt yoghurt vs rysk yoghurt. Skillnad på innehåll var ju rätt stort och inte tala om socker. Två extra sockerkällor i hällda just för att få till en smak som gör den ätbar. MEN är socker svaret på kolesterol problemen? Nej klart det inte är. Att ha ett högt kolesterol är inte alltid farligt för du måste ha hyfsat högt gott kolesterol för att kunna dämpa det onda. Men det var det ingen som tänkte på utan man ska ha lågt.

Nästa gång du kolla ditt kolesterol kolla om det är det onda eller det goda som är högt om det är högt. för är det det goda är det ju jättebra är det det onda är det ju skit. Men då är inte socker svaret. För typ 60 år sen så hade man socker som en krydda. Som salt och peppar och man fick godis i små mängder väldigt sällan. som kanske vid jul påsk. Fredagsmys fanns inte ( alltså det med pizza/taco chips och dipp/godisskål) och inte heller lördagsgodis. Har frågat en säker källa och inte heller fanns det någon fetmaepidemi. Man fick en chokladbit eller liknande max en gång i månaden sen klart det bakades bullar men inte varje dag. Det är för lätt tillgängligt allt socker i dagsläge. Där har vi svaret på vår fetmaepidemi vilket Kostdoktorn Andreas sagt i flera år. Många med honom.

Sen karaktären om att inte köpa eller inte äta eller inte hålla sig. Vad kommer detta jävla skit ord i från. KARAKTÄR, Kom igen kan en alkoholist ta ett glas vin varannan lördag? Narkomanen sen drog varannan fredag? Kan han eller hon som är sockerberoende äta godis en gång i veckan? NEj nej nej och åter nej. Då trillar man dit igen och det blir både en och två gånger till innan ångesten kommer som man dränker i sin drog. Det som skiljer sockerberoende mot alkohol och heroin är att sockret är mer lätt tillgängligt. Det finns över allt i mat i allt mat affärer och så vidare. Du kan inte köpa mat utan att frestas av socker överallt klämmer dom in socker. ÖVERALLT överallt.

 Det har inte med karaktär att göra. Min teori är att är ( som min farmor en gång sa ) när musen är mätt smakar mjölet beskt och visst är det så. Är du hungrig och du går in på pressbyrån och dom precis laga bullar skulle man ju kunna mörda för en bulle. Men är du mätt spelar det ju inte så stor roll ja det luktar lite gott men du vill inte mörda någon. Sockret är ett rent helvete att komma ur. Att bli helt sockerfri. Har en vän nu som kämpar och vet att hon kommer klara det trots att det är påsk. Men när man väl är fri skiten så är det bland det bästa som finns. Jag lovar.

Men tips inför ett sockerfritt liv. Var mätt när du handlar håll fokus skriv en lapp med vad du ska handla. Håll dig till dom grejerna som du ska handla. Jag vet det är inte lätt. Jag har samma problem som du. Men när jag är mätt så är det enklare. Jag är ju då inte sugen på något sött då. Är jag hungrig är detta ju för fan plågeri på riktigt. Jag kommer alltid ut med något jag inte skulle handla som kanske mörk choklad eller nötter och ni vet ju hur det är man kan ju inte äta en nöt utan man äter ju tills det är slut! Så ja jag vet. Men var mätt när du handlar och titta bort från godiset och bullarna gå förbi så snabbt du kan så kommer det att gå. Belöna dig med lite ost om det känns bättre :)

Den här gubben Tore Persson berättar om socker på ett enkelt sätt inte lchf på något vis utan just socker. Kolla den den är 37 minuter lång och jag lovar detta är intressant.

Nu ska jag ta en promenad i solen och sen njuta av dagen så mycket jag kan.

Puss och kram på er!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar