söndag 22 mars 2015

Söndagar.

Det brukar betyda ångest och mest jobbigt för jag skulle nog kunna säga 70% av befolkningen i vårt land. Då det är måndag och allt fuskande av dieter träning och annat som går att fuska med. För när helgen kommer så släpper man allt får då har man ju varit duktig hela veckan och klart man ska ha lite fredagsmys och sen mys lördag och ångest söndag. Det mesta dränkt i mat godis och andra sötsaker. På söndagen så kommer ångesten krypande för att man inte följt sin kost och inte tränat som vi har planerat. Jag är funkar precis lika som du och alla andra också för den delen. Jag vill också ha mysfredag myslördag fast ångest söndagen den kan ju kvitta. Men visst kommer den sådär skänt krypande.

Men jag vet inte vad det är som skiljer mig från er andra? Jag har funderat på varför jag är lite speciell just när det kommer till att hålla sig till diet och till träning. Jo för jag har satt mål Kanske lite höga ibland och sen mitt behov av att vinna. Jag ska då fan inte förlora denna grejen. Kanske inte är så nyttigt. Att ha sån press på sig själv som jag har men det har iallafall lett mig dit jag är idag. Inte så jättebra mående i själen just nu men om man bara tar lite av den viljan och fokuset jag har så kan det nog blir bra.

Hade det inte varit skönt och slippa ångesten söndag kväll. Så nu på fredag när du går till affären efter jobbet så står du där vid chips och godis hyllan. Då ställer du dig frågan -Är det värt det? Kommer det vara värt det? När du vaknar på lördagen så kanske inte gymmet känns som den skönaste iden men ta en promenad då. Det behövs inte mer. Men kan ta det lugnt med träningen över helgen. Gå till centrumet om du ska ut och shoppa till exempel. Men skit i stressen. Njut av ledigheten men jag lovar det kommer kännas bättre på söndag kväll om du inte åt dom där chipsen på fredagen. Eller frallorna till frullen på lördagen. Jag vet att det är jobbigt tro mig jag vet.

Detta går jag igenom varje dag. Kampen mot vikten kampen mot maten kampen mot att inte träna. Men jag har satt mina mål jag vägrar att förlora. Så på ett eller annat sätt ska jag dit. Jag försöker leva en dag i taget. Men det är ju inte så jävla lätt det inte skena iväg pressa sig för hårt och så skiter sig min vardag. Men som jag mår idag önska jag inge ska gå igenom men jag vet också hur man mår på söndagen om man inte skött sig under helgen. Så kanske ett mellan ting mellan mig och dig som har den där söndags ångesten.

Men jag lär mig idag att förlora vilket är det svåraste jag gjort. Men har du tagit ett beslut och sen satt mål och del mål. Så bryter man ner målen till så små delar det bara går. I mitt fall nu så gäller vissa dager en timma i taget. Men oftast en dag i taget. Allt beror på om jag följer min kost träning och mina mål. För visst spårar det även ur för mig. Men när det spårar ur så är det inte med godis utan med lchf anpassade saker som grädde med bär kanske lite bullar eller varför inte fläsksvålar. Det är mitt fusk och det ger mig lika mycket ångest som om du skulle äta chips och godis.

Men jag lovar att innan jag äter det eller rättare sagt innan jag köper det så frågar jag mig alltid - Är det värt det? Svaret blir nio av tio gånger NEJ det är inte värt det. Men ibland så går det inte att stå i mot. Men varje helg är inte ok. Men en på tio kör. Men då behöver man kanske inte köpa största påsen chips eller godispåsen. För är du något som mig så äter du till det är slut. Annars hade du inte känt så här. Det vet jag. Jag brukar köpa så små förpackningar det går om jag ska fuska. Just för jag äter tills det är slut. Då blir det ju inte så mycket utan bara lite och så är ångesten inte lika stor.

Men tänk på att dela upp ditt mål så du kan leva en dag i taget. Det kommer gå så mycket lättare då. Skulle du komma ur spår så är det bara så snart det går att hitta tillbaka igen. Men glöm inte att fråga dig varje gång du ska handla fusket - Är det värt det?

Nu ska jag kolla film och mysa vidare på söndagen. Vi hörs i morgon!

Puss och kram på er!

Thess






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar