söndag 15 mars 2015

Hur gör du? Såhär gör jag.

Jag funkar så att jag måste tro på saker jag gör och ska göra annars skiter det sig helt. Klart jag hade lite misstankar mot lchf i början. Ska man äta såhär mycket fett verkligen? Men hjärnan måste väl ha kolhydrater. Men ägg är väl inte bra mot kolesterolet? Är ni helt säkra på detta med fett? Fett är ju farligt? 



Eller hur var det? Är fett farligt? Ja visst ihop med massa kolhydrater så är det ju inte så nyttigt. Men om man inte äter kolhydrater så är det ju bästa energikällan. Eller vi säger så här det är den bästa energikällan hur man än vrider och vänder på det. Men äter man kolhydrater så tar kroppen upp dom först. Sen när dom är slut då tar man av fettet just för fettet är en grym energikälla så sparar ju kroppen på det bästa. Men tillför man mer och mer kolhydrater så hinner ju inte kroppen använda fettet. Den går miste om den bästa och mest hållbara energikälla vi har. Fett.

Sen kolla jag runt väldigt mycket på nätet innan jag började mitt "nya" liv. Jag hamna Här och kollade på den videon på Youtube med Kostdoktorn. Den är logisk. Man fattar att fett inte är så farligt utan kanske det som gjort oss så mycket sjukare genom åren och inte tala om fetare. Visst Allt som godis och vanligt socker generellt här ju blivit mer lätt tillgängligt, inte bara på lördagar.

Men jag tror fan att det mesta hänger ihop med vad vi stoppar i oss. Klart att som ångest och såna inombords sjukdomar här nog mer och göra med allt stress som vi har i samhället idag. Instagram Facebook snapchat twitter ja det finns så mycket sociala medier och vi har tillgång till dom 24/7 inte konstigt att man blir stressad. Du vill ju inte vara sämre än "grannen". Men hur lätt är det att till exempel gå ner i vikt under stress? Det går ju fan inte. Men hur många vet om det? Inte så många människor. Stress ger ju insulinpåslag som ger viktökning eller att man står still.

Men titta på hon på instagram hon har ju gått ner massa och jag inget? Varför? Jo just på grund av att vi stressar upp oss i dessa sociala medier man vill ju synas och finnas. Men vill ju få cred för det häst jobb man gör. Men hur fan gjorde man förr? Innan internet och Facebook? Eller var det så då att man fick cred om man träffa någon på stan som såg att man tappat lite vikt eller byggt lite extra muskler? Ja men visst var det väl så. För så himla länge har vi inte haft Facebook instagram och snapchat.

Vi kanske borde tagga ner lite och titta oss omkring och göra det vi mår bra av och inte det vår "granne" vill se eller höra? Titta hur långt Du har kommit inte din kompis. Vi är ju alla olika och har olika förutsättningar så är det. Kanske inte rättvist men så är livet inte så jävla rättvist inte men kämpar man och tagit beslutet om att göra en förändring så kommer INGET ske över en natt eller två veckor. Du kan räkna med lite lång tid som det tog att gå upp i vikt kommer det ta att gå ner.
Sen kanske du har turen och det bara flyter på och inga krångligheter .Men då har man tur och det är det inte så många som har så ställ in dig på att det kommer ta tid.



Glöm inte att Du tar beslutet om att Du vill gå ner i vikt ingen annan. Eller kanske bara må bättre med bättre kost. Men Det är som sagt DU som måste ta beslutet. Jag eller någon annan kommer inte kunna göra det åt dig. Sen måste det finnas en vilja att gå ner i vikt eller bara bli allmänt hälsosammare. Annars kommer det inte att gå. Sen är det bara att ställa sig frågan när man kommer i situationer som man blir frestad till socker och liknade kolhydrater. Är det värt det? Mitt svar är alltid det samma NEJ. Det är då inte värt det. Jag försöker äta såpass mycket fett och protein så jag är mätt i dom lägena då är det inte lika svårt.

Men framför allt glöm inte att leva också ha kul ge dig själv en klapp på axeln varje dag du klarat utan kolhydrater. För dom finns överallt och billiagar och billigare blir dom så den här idag.


Det var då fan att det ska var så billigt. För visst är det enklare att ge barnen eller sig själv detta man slipper ju göra något och det kostar ju knappt något.Om man jämför med blomkål som kostar massvis mer och det blir ju inte rättvist då. För tyvärr i många lägen så väljer man bort det dyra för man inte har råd. Men Snälla snälla snälla ni som läser är inte livet värt den prislappen. För dessa 10 kr visst det går snabbt och billigt. Men kom igen nu. 





Som sagt det är upp till var och en om man vill testa att må bra med riktigt mat. Sen om man väljer att köra andra livsstilar så gör det inget. Man försök och ät så ren mat det går ju mindre tillsatser och e nr det är i maten ju bättre är det. Ibland kostar det lite mer så r det men hälsan är värt varje kr. Sen kan det ju vara så att vissa saker är billiga vissa veckor som ägg eller bacon köp då på dig så mycket du orkar bära. Bacon kan man ju frysa in. Dock inte med ägg men dom håller längre än du tror. 

Är osten billig köp den är smöret billigt köp den och så vidare. Allt går att lösa så billigt man kan. Sen behöver man ju inte äta oxfilé varje kväll. Det har ju ingen fan råd med. Gott hade det varit men som sagt ingen har ju råd med det. 

Nu tänker jag kolla på film och vila tvätta kl 07 i morgon sen ut och gå vid sjön. Om jag orkar. En dag i taget. En dag i taget. 

Puss och kram på er! 



Här kommer lite bilder från min 14 kilometer långa promenad. 























 

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar