torsdag 12 februari 2015

En dag i taget är nog svaret.

På många frågor som pluppar upp här och där. Både inom viktminskning och sluta röka eller i allmänhet bryta en vana. Sen om det är en vanan eller ovana ja det spelar nog ingen roll faktiskt. Man måste fortfarande ta en dag i taget. Det finns inget annat. Varje dag man klarar sig utan socker cigg eller annat så är detta en hälsovinst. Man måste se det så. Jag har varit rökfri i över ett år nu och har inte lovat någon något mer än att den dagen jag är sugen på en cigg så kommer jag ta en. Just för jag tar en dag i taget.

Oftast när jag lever så, så blir jag inte stressad över något utan det bara flyter på. Allt är enklare att göra och livet i sig känns lättare. Inga måsten inga förbud utan varje dag är en vinst. Det är ABSOLUT inte lätt att leva så då jag är hopplös på att planera upp och sätta helt galna mål och pressa mig till målen. Något jag inte alltid mår världsbäst av. Jag tror helt ärligt med handen på hjärtat att INGEN mår bra av för mycket press eller för höga mål på sig själv.


Men som många andra så är man ju expert på att sätta dom här magiska målen på sig själv hela tiden. Att vara bäst på allt man gör och tar sig för. Vad händer nu då om jag inte är bäst längre? Vem är man då? Minns någon en då? Ingen minns ju en förlorare? Så har jag då förstått det hela. Men är det så? Minns alla mig även om jag vann? Måste man vara bäst jämt? Lika måste man vara på topp jämt? Vad händer om man inte är på topp runt människor som är vana att träffa dig på topp? Mycket som snurrar i mitt huvud i dag och alltid skulle man kunna säga.


Har varit och hälsat på en fantastisk tjej idag som alltid har massa energi idag låg hon på golvet och jobbade. 


Underbart att få lite energi det behövs. Men nu ska jag åka hem och laga lite mat. Baconlindad kycklingfilé. Mums ska det bli vill jag lova. Blir och skynda sig hem tror jag får nu vart jag hungrig också. :) 

VI får höras i morgon. 

Puss och kram på er! 

Thess





2 kommentarer:

  1. Man måste inte vara bäst, huvudsaken är att man tycker om sig sjäv! Min svägerska jag slutade röka samtidigt. Vi sa båda att det var sorgligt; vi ville kunna feströka i framtiden. Jag hade cigaretterna i väskan ett halvår för att inte få en panikattack och springa och köpa. Det gick att hålla ut "lite till" varje gång suget kom. Detta var hösten -68. Ingen av oss har rökt, förstås. Mat är värre att undvika...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är ju det. Men mat om man äter rätt behöver man inte undvika. :) Sen sjukt bra jobbat med rökningen! :) Jag har ett år än så länge. Se hur lång tid man klarar. Men så länge jag inte är röksugen så tänker jag ju inte börja. :)

      Just det där med att inte vara bäst och tycka om sig själv är något jag jobbar hård med just nu vill jag lova. En dag ska jag klara detta en dag. :)

      Thess

      Radera