torsdag 8 januari 2015

Inte mycket till marginal.

Då jag dum som man är när klockan är 04:30 jag blundar lite. Mm jo tjäna. Hur tror man att det ska sluta om man inte sovit något under resten av natten. Ja jo inte nå vidare. Vakna när jag skulle åka med tunnelbanan för att hinna med tåget. Då vaknar jag. PANIK!! Men jag lyckas lokalisera hur jag ska göra. Kollar när nästa tunnelbana går och det är 15 minuter senare. Jag hinner om jag vill så hinner jag. Jag hann. Men det var precis. Inga marginaler här inte. Som tur var så går det en buss utanför oss som man kan ta till Råcksta tunnelbana. Om den kommer som den gjorde idag precis när jag kom ut så går det snabbare. Annars stå och vänt på bussen och sånt tar oftast längre tid än att gå till Vällingby.

Men idag kom den väldigt lägligt och gjorde att jag precis hann med tunnelbanan som var innan i stan 8 minuter över tåget rulla 15 över. Så när jag kom till tåget så hoppa jag på hitta min plats och sen började tåget rulla. Så det var precis att jag kom med.

Var hos doktorn igår ju och fick fylla i massa papper med frågor om hur man känner och mår som i sin tur säger hur man mår. Tydligen inte så bra då. jag lider av ångest och en depression. Fick det som skrämmer mig mest piller för det. Jag hatar verkligen piller. Men tydligen ska dom hjälpa. Men jag vill ju inte leva på dom resten av livet. vill ju inte leva på dom alls. Det ger mig typ ångest bara att behöva ta skiten. Två sorter fick jag. båda för ångest. Läste bipack grejen på den ena och hade då minsann ingen lust alls att ta den längre medans den andra inte är så farlig och den kan jag väl ta då.

Men vad händer om man inte tar dom? Kan man inte lösa problemen ändå?


Vi få väl se då. Jag lsteatt man kunde bli ännu tröttare? Vafan jag vill ju bli piggare och njuta av dagarna. Inte sova bort dom. Jag vill träna och ta långa promenader och ligga i en soffa eller säng och kolla på film eller allmänt tv tittande. Det var en klok och vis vän som sa något om at en promenad på 20 minuter är som att ta ett piller. Kan man byta ut de då? ska kolla det. Ataraxen verkar inte så farligt att ta. Men dom andra där. Dom vet jag inte om  jag gillar. Vi får väl se hur det går. Kanske kan ta en promenad på en timma varje dag och slippa dom? :) 

Jaja vi ser hur det går? 

Nu ska jag vila lite till innan jag är framme i dalarna och ta en promenad till Monica. 
Umgås med henne och Calvin och även min underbare vän och Personlige tränare Christian. 
Så det är det jag kommer att göra dom dagarna som jag ska vara i dalarna. Ja klart jag kommer vila också men träna och umgås med dom bästa! 

Nu ska jag vila lite till här på tåget innan jag är framme. 

Puss och kram på er! 

Thess





16 kommentarer:

  1. Bra att du kom iväg till doktorn men om du ändå inte tänker "lita" på det doktorn säger att du ska ha undrar jag lite...... Varför inte ge doktorns ordination en chans i stället för att ställa hemmadiagnos.....det har du väl gjort tillräckligt eller? Funkar det inte....eller om du får en massa biverkningar får du väl ta kontakt med dem igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har tagit det andra pillret nu med. Ger det en månad var det någon i kommentarsfältet som skrev. Få göra det då. Men det är inte så jävla lätt detta kan ja lova dig!

      Radera
  2. Jag åt också Citalopram efter en tuff tid i livet. Tyckte också det var jobbigt att ta piller innan, men de hjälpte mig väldigt mycket. Idag är jag glad att jag till slut började ta dem. Hoppas det känns bättre snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm tog den andra nu också Ger det en månad. Så får vi se vad som händer. :)

      Tack!

      Radera
    2. Mina tankar om att inte vilja leva försvann redan efter en vecka, efter en månad mådde jag riktigt bra så det är bra att du ger det tid.

      Radera
    3. Tack snälla för råden! :)

      Thess

      Radera
  3. Klarar man av att arbeta, träna och träffa vänner, åka iväg till Borlänge som du gör nu, tycker inte jag att en läkare ska skriva ut antidepressiva. Inte ångestdämpande heller. Om jag var du skulle jag gå till en annan läkare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jobbar gör jag inte tränar fick jag av läkaren att göra det var jättebra sa han så det tänker jag göra. Vara med vänner eller familj är väl det bästa man kan vara?

      Radera
  4. Hoppas du kan ge Citalopram en månad! Och ta Atarax i denna svaga styrka till natten, så att du får sova. Kanske ta båda sorterna till natten. Kanske du kunde träna efter jobbet, för att inte behöva flänga iväg i ottan. Verkar vara många som har motionscykel hemma. Då kan man sitta upp på den medan man kollar tv-nyheter eller lagar mat. Så kunde du hoppa över gymmet nån dag= mindre stress.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm men det är den enda stunden på dygnet jag inte är så stressad det är när jag är på gymmet. :) Så den tänker jag inte sluta med men kanske inte på morgonen varje dag. :)

      Tack!
      Thess

      Radera
  5. Fick du ingenting att sova på??? Antidepressiva kan medföra sämre nattsömn!? Att du är så stressad som du uttrycker det, är det inte din bokstavskombination som går på overload?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska ju få en psykolog att snacka med snarast så hopas på att han7hon kanske kan kolla upp mina bokstäver. Nej fick dessa. Vet inte om jag vill ha mer?

      Radera
  6. Du- har du testat oa för maten? Eller ilengar yoga? Oa ger dig redskap för ett andlig liv- nu när maten är under kontroll- inre att fylla det inre med tex bara träning- utan just andlighet. Och illengar yogan gjorde att jag började sova i min utbränd het. Själv lever jag med båda. Googla gärna på OA- finns Telefon möten också. Gratis. Fantastiskt. Precis som en nykter alkoholist så räcker deg inte att sluta dricka- det räcker inte att börja äta rätt. Inte för mig. För vad mig gjorde att jag åt från första början. Kram å lycka till gig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack :) ska kolla upp detta. :)

      Thess

      Radera
  7. Hej
    Hoppas du fick instruktioner om att köra 1/2 tablett Citalopram initialt, det brukar vara en god idé. Ge det sen ett par månader, innan effekten kommer kan det tom hända att man känner sig sämre men det är normalt, håll ut!
    När du sen ska sluta, uttrappning! Absolut inte tvärsluta. Långsam uttrappning så din kropp hinner hänga med.
    Lycka till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helena! Lovar att tänka på detta. Jag har hört att det inte är bra att bara sluta. Men hoppas att man märker skillnad snart. :)

      Tack igen!
      Thess

      Radera