onsdag 15 oktober 2014

Första gympasset avklarat.

Sen blir det en till ikväll. Lite yoga och stretcha ut kroppen kommer inte skada tror jag men vi får se hur stel man är. Ska bli kul hur som om jag inte kommer klara de fullt ut men skam den som ger sig. Man måste ju börja någonstans. Lite som mitt bål pass i söndags. Var ju inte i närheten av nära så duktig och stark i bålen som dom andra. Men man måste ju börja någonstans. Så är det och jag måste sluta jämföra mig med andra. Bara hålla mig till mina egna framsteg. Vilket jag blivit ganska bra på. Kanske inte bäst men bättre än för några år sen.

Ja inte nog med att jag vart sjukt sötsugen igår jag vart från ingenstans toksugen på en celsius energidryck. Jag drack ju några såna om dagen förut och har inte druckit dom sen min 108 timmars fasta som jag hade för några månader sen. Men Jag verkar ju inte kunna hålla mig till en någon gång i bland utan jag var den som drack flera (6-8) om dagen. Så de var bara att lägga av med den. Men dom på jobbet dricker den och vart så galet sugen på en. Men de har nog med sötsuget att göra då den är jättesöt. Ett substitut till socker skulle man kunna säga.

Jag vet ju att suget går över tillslut. Men de är drygt att ha och speciellt om man har tillgång till att köpa det som till exempel Celsius. Grädde och bär. Mörk choklad och så vidare. Sen blir det ju inte bättre när man går förbi pressbyrån när dom bakar bullar. Alltså det luktar så gott så det finns ju inte. Men den är inte lika frestande mest lukten som är ljuvlig då jag blir sjuk av gluten och sockret nu för tiden. Så det är inte det jobbiga det är dom saker jag "får" och "kan" äta. Att stå i mot när man är och handlar till exempel, att inte grädden åker ner i kund korgen sådär som den kan göra ibland trots att jag inte riktigt själv är överens med den handlingen.

Detta är jättesvårt att förstå om man inte är en beroendeperson själv hur det känns och hur man funkar och hur det bara händer. Från ingenstans bara den ligger där grädden bären chokladen i kund korgen, hur den hamna där ja de vet man ju jag lade den ju där. Men de var inte medvetet eller hur man ska förklara. När suget tar över handlingarna i huvudet då blir det så. Inget som direkt chockar mig när man väl kommer hem och sitter med skeden i gräddskålen så att säga. Men hur man känner sig efteråt de är den känslan som man vill slippa. Den ångesten över att jag inte kan ta kontroll över mig själv.

Vad är problemet egentligen hur jävla svårt ska det vara? Det är så galet svårt vill jag lova. Detta är ett beroende som vilket som helst. Lika som med alkohol eller droger. Ja ett beroende och när det sätter igång är man inte så stark som man tror. Men det går att hjälpa sig själv lite iallafall. Först genom att bara erkänna för sig själv att Jag är en beroendeperson något jag kommer få leva med resten av livet och försöka att hantera det så gått det går. Att prata om det att berätta för dom som inte vet eller fattar att detta är inte kul men man kan leva med de. Man måste bara ta en dag i taget. Inte pressa sig själv för hårt och inte sätta för stora mål och sen inte nå dom.

 Detta är saker som triggar igång sötsuget då ett misslyckande kan leda till "tröst" ätande. Som en alkoholist skulle tröst dricka skulle jag tröst äta. Detta är precis samma sak så det är ingen skillnad så på själva beroendet. De är var vi "stoppar" i oss som skiljer det åt. Ett beroende är ett beroende.

Nog om detta för nu. Dags att tagga till lite åka till jobbet och rocka loss som vanligt. I morgon är man ledig och det är benpass delux och ett besök hon naprapaten ska bli galet skönt sen blir det hem och börja packa ner saker i lägenheten så inte allt sker dagen innan man flyttar. Lite typiskt mig att göra så men ska verkligen försöka att klara av att vara klar på torsdag sen på fredag efter utbildning på jobbet så går flyttlassen.

Adressändring måste man ju göra också. INTE GLÖMMA DETTA!

Vi hörs senare nu måste jag tagga till ordentligt här. :)

Puss och kram på er så hörs vi senare!

Thess








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar