söndag 17 augusti 2014

Gästblogg från min PT!

Hej och hå ! 

Christian Havi heter jag och är 26 år gammal. Eller vi kan säga 27 då det bara är någon dag bort.
Född och uppvuxen i Borlänge där jag bor och driver mitt eget företag Christian Havi AB. Jobbar mestadels hemmifrån i mitt eget gym men kan ses lite här och var i träningssammanhang. Thess som normalt sett bankar på dessa tangenter kontaktade mig för drygt en månad sedan om hjälp med träningen, Självklart svarade jag ja och på den biten är det. Fantastiskt roligt att få lära känna Thess på riktigt då hon är en helt fantastisk flicka och jag är säker på att detta kommer bli en magisk resa =) 




1: Kan man ha mer eller mindre anlag för att bygga stora muskler / bli stor ? 

Det tror jag absolut. Alla individer föds med olika mängder av de 3 olika typer av muskel fibrer som finns i våran kropp. Det krävs mycket av den så kallade " typ 2 x " fibern i en muskel för explosivitet och styrka. Man kan givetvis hjälpa kroppen att producera mer av denna typen då kroppen anpassar sig efter den fysiska aktiviteten den utsätts för. ( Långdistans löpning " Typ 1" Tungt i gymmet " Typ 2x " )

2: Hur ser en diet/vanlig dag ut för dig ? 

8 / 16 fasta som blir lite som den blir..

Diet: Kolhydrater 12-15 gram / dygn och siktar på att landa på runt 2200 Kcal
Vanlig: Kolhydrater 16-22 gram / räknar inte några kcal alls. 

3: Hur kan man lättast veta hur mycket man skall äta på en dag ? 

Rekommenderar då en kroppssammansättning. När du har gjort en sådan får du reda på mycket intressant om din kropp så som muskel kg, vätske %, kroppsfetts % och din basala ämnes omsättning. Basala ämnes omsättningen får man ha lite överseende med då alla vi har olika livsstilar med jobb, träning etc. 

4: Måste man använda sig av kosttillskott ?   

Jag använder mig av kosttillskott. Jag tränar mycket och har en väldigt aktiv livsstil överlag. Direkt efter träning använder jag mig av snabba proteiner. Självklart kan man äta mat och få i sig samma mängd nyttigheter som i en protein shake. Men då maten måste ner i magen, smältas och tas upp i kroppen kan det aldrig bli lika effektivt som en shake direkt efter träning. 

5: Hur ser en vanlig dag ut för dig ? 

Väldigt olika med hur det ser ut måste jag säga... Men vi tar en vanlig dag. Uppstigning 0800 , träning 10.30-12.00. Proteinshake och mat. Nästa mål blir när jag blir hungrig. De dagar jag tränar 2 gånger på en dag så blir mitt andra mål självklart efter träningen. Jag siktar ju på 8 / 16 fasta så jag är alltid vaken minst 4 timmar innan jag börjar äta och då tränar jag på fastan ( Jag tränar alltid på fasta ). Sedan har vi den där middagen. Det händer ganska ofta att middagen blir lite väl sen så att det inte riktigt blir 16 timmar tills nästa mål.

6: Vad är din favorit rätt?

OUCH vilken taskig fråga.. Jag älskar ju mat och att äta..! Tacos får det bli ( inte det bästa i kolhydrats syfte då jag äter bröd till ) så det blir inte så ofta nuförtiden. Men för 16 månader sedan innan jag startade med strikt lchf var det tacos minst en gång i veckan i sedan jag var pytteliten. 

Tackar min käre Pt och vän för hjälpen denna gång med frågor, detta kommer vi göra lite då och då. 

Idag har vi haft en brainstorming dag jag och Christian, Shit var bra de kommer bli. Så sjukttaggad så de finns knappt! fick även äran att lära den här killen att baka lchf knäckebröd! och Zucchinibröd! Vilken lycka! jag detta kommer från hjärtat, men vilken energi du sprider min vän! Lite som ett litet barn på julafton den glädjen. 










Tack så jättemycket för idag min vän och Pt och för att du orkar med den här hjärnan som inte alltid har super tur när den tänker och inte alltid vill som teorin säger. Tack för ditt tålamod (vilket jag varna dig för innan) TACK! 

Vi hörs lite senare gott folk! 

Thess 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar