onsdag 4 februari 2015

Trött på feber och halsont!

Halsen är mycket bättre men febern vägrar ju ge sig. Orka må så när man typ inte gör något som typ kola på tv så känner man sig rätt hyfsat okej men sen så typ diskar man en lite stund och är helt slut. Det är väl bara att lyssna på kroppen och vila vidare. Men det är ju SÅ JÄVLA TRÅKIGT.

Vart lite glad när jag ni ser att det är en tjej på Expressen som startat #godisstopp. Vilket betyder att man inte ska äta godis under hela februari Helt underbart ju. Synd bara att det inte var resten av året. Men ja man får vara glad för det lilla. Kanske där jag ska vända mig om min #fucksugarchallenge som jag tids nog när jag är tillbaka på banan igen ska starta. Fast jag vill utmana skolor och barnen att klara en månad utan socker. För det är inte så lätt det vill jag lova. Men ett måste får att öppna ögonen på hur mycket socker i alla olika former vi får i oss. Inte tala om alla namn det finns på just socker.

  • druvsocker, farinsocker, fruktsocker, invertsocker, palmsocker, mjölksocker, råsocker, rörsocker
  • fruktossirap, glukossirap, high fructose corn syrup, invertsockersirap, oligofruktossirap, sorbitolsirap, stärkelsesirap
  • dextros, galaktos, glukos, honung, inulin, isomaltulos, laktos, laktulos, malt, maltodextrin, maltos, maltextrakt, maltotrios, mannan, melass, tagatos, trehalos
Sen har vi ju även sötningsmedel som till exempel finns i tuggummi och sånt. 

  
  • E 420  sorbitol  (glucitol), sorbitolsirap
  • E 421  mannitol
  • E 950  acesulfamkalium, acesulfam-K
  • E 951  aspartam
  • E 952  cyklaminsyra, cyklamater
  • E 953  isomalt
  • E 954  sackarin, sackarinater
  • E 955  sukralos
  • E 957  taumatin
  • E 959  neohesperidindihydrochalcon, neohesperidin DC
  • E 960  steviolglykosider (Stevia)
  • E 961  seotam
  • E 962  salt av aspartam och acesulfam (Twinsweet)
  • E 964  polyglycitolsirap
  • E 965  maltitol, maltitolsirap (Lycasin)
  • E 966  laktitol
  • E 967  xylitol, björksocker
  • E 968  erytritol

Ja som ni förstår så är det inte så lätt det här med socker. Speciellt om man inte är så insatt utan mest inte bryr sig. Då är detta resa djungeln. Men jag rekommenderar att titta på det HÄR  Youtube klippet så kanske man får lite bättre koll ändå. 

Nu ska jag vila vidare här och ja inte göra så mycket mer än det. SÅÅÅÅÅ TRÅKIGT! 

Men imorgon hoppas jag på febern är över. Håller tummarna. 

Till dess ha det bäst! 

Thess






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar